Przejdź do treści
Strona główna » Aktualności » Punkt Informacji dla Osób z Niepełnosprawnościami (PION) – bezpłatne porady prawne i obywatelskie

Punkt Informacji dla Osób z Niepełnosprawnościami (PION) – bezpłatne porady prawne i obywatelskie

  • przez

Współczesne społeczeństwo zmaga się z wieloma wyzwaniami, a jednym z nich jest niedostateczna świadomość prawna obywateli. Wynika to między innymi z ciągłych zmian w przepisach, ich skomplikowanej formy, a także utrudnionego dostępu do wiarygodnych źródeł informacji prawnej. Sytuacja ta w szczególny sposób dotyka osób z niepełnosprawnościami, które ze względu na ograniczone możliwości finansowe często nie mogą sobie pozwolić na pomoc prawną świadczoną przez radców lub adwokatów.

Aby odpowiedzieć na tę potrzebę, pilotażowo uruchamiamy w naszym lokalu Punkt Informacji dla Osób z Niepełnosprawnościami (PION) w którym będą udzielane bezpłatne porady prawne i obywatelskie. Choć to tylko pilotaż, jego celem jest:

  • przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
  • zwiększenie świadomości prawnej,
  • wsparcie osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin w rozwiązywaniu problemów prawnych i życiowych.

🧭 Zakres oferowanego wsparcia

🔹 Poradnictwo obywatelskie:

  • pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów prawnych i społecznych,
  • informacje o świadczeniach, zasiłkach, wsparciu materialnym (w tym pomoc w obsłudze Systemu Obsługi Wsparcia – SOW),
  • pomoc w kontaktach z urzędami i instytucjami,
  • wsparcie w sytuacjach kryzysowych: zadłużenie, eksmisje, przemoc domowa.

🔹 Poradnictwo prawne:

  • informowanie o przysługujących prawach i obowiązkach,
  • pomoc w sporządzaniu pism, odwołań, wniosków (np. o rozłożenie długu na raty, wnioski do ZUS),
  • wsparcie w sprawach rentowych, emerytalnych, mieszkaniowych i pracowniczych,
  • pomoc przy wnioskach o mieszkanie socjalne, wypowiedzeniu umowy o pracę z winy pracodawcy itp.,
  • doradztwo w zakresie ulg i uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (np. karta parkingowa, dofinansowania).
  • wsparcie w sprawach sądowych i konsumenckich (np. pismo o zwolnienie z kosztów sądowych, ustanowienie adwokata, etc.)

🕑 Terminy i miejsce porad:

📍 Porady odbywają się w siedzibie Stowarzyszenia DFI przy ul. Ruskiej 62-63 we Wrocławiu.

📅 Dyżury poradnictwa:

  • prawne – 2 razy w tygodniu po 2 godziny,
  • obywatelskie2 razy w tygodniu po 4 godziny.

📞 Jak skorzystać z porady?

🗓️ Wymagana jest wcześniejsza rejestracja:

📱 Telefon: 514 002 926
📧 E-mail: poradnictwo@dfi.org.pl

Harmonogram dyżurów zostanie ustalony i udostępniony po podpisaniu umowy ze Zleceniodawcą.

Dzięki PION-om osoby z niepełnosprawnościami mają szansę otrzymać realną, profesjonalną i całkowicie bezpłatną pomoc w sytuacjach, które często wydają się bez wyjścia. Naszym celem jest nie tylko rozwiązywanie problemów, ale także wzmacnianie poczucia sprawczości, bezpieczeństwa i przynależności do wrocławskiej społeczności.


Logo Wrocław miasto spotkań

Zadanie publiczne „Punkt Informacji Osób z Niepełnosprawnościami” współfinansowany jest
ze środków Gminy Wrocław. www.wroclaw.pl