Strona główna » Aktualności » V Trzebnickie Forum Integracyjne

V Trzebnickie Forum Integracyjne

  • by

Tradycyjnie na przełomie lata i jesieni, w sobotę (19.09) odbyło się Trzebnickie Forum Integracyjne. Podczas jubileuszowego, V z kolei spotkania dyskutowano o specjalnych potrzebach niepełnosprawnych dzieci. W siedzibie firmy Vermeiren Polska pojawiło się ponad 150 gości z całej Polski. Nie zabrakło przedstawicieli rządu, parlamentu, urzędów wpierających osoby niepełnosprawne, a także samorządów lokalnych.

– To, że dzieci o specjalnych potrzebach wymagają wsparcia jest tak oczywiste, że często posiadając taką wiedzę nic z tym nie robimy – podkreślał Sławomir Piechota, poseł na Sejm RP. –

Spotykamy się już po raz V po to, żeby mówić jak pomagać, jak dobrać właściwy sprzęt i skąd można uzyskać na niego wsparcie finansowe – dodawał Tadeusz Krasoń, prezes Wrocławskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych. WSON jest organizatorem Trzebnickiego Forum Integracyjnego. W tym roku wspólnie z Dolnośląskim Forum Integracyjnym. Jak podkreślał Paweł Napora, prezes DFI takie spotkanie nie mogłoby mieć miejsca, gdyby nie wsparcie i udostępnienie odpowiedniego miejsca przez firmę Vermeiren Polska.

Istota dobrego wyboru

Eksperci w Trzebnicy mówili, że niepełnosprawnym dzieciom można pomóc dobrze, tylko trzeba wiedzieć jak. – Służą temu nowoczesne środki techniczne. Żeby jednak je właściwie wykorzystać, trzeba wiedzieć jak najwięcej o przyczynach, skutkach i rokowaniach związanych z konkretną niepełnosprawnością. Trzeba też wiedzieć gdzie i jak znaleźć na nie niezbędne środki finansowe po to by dobrze służyły, ale także by niepotrzebnie nie przepłacać – wyjaśniał Piechota. – Poza tym bez wsparcia mentalnego, ciągłego wysiłku samego dziecka i jego otoczenia sam sprzęt nie przyniesie oczekiwanych efektów – dodawał poseł z Wrocławia.

Dziecku niepełnosprawnemu potrzebna jest specjalna pomoc. – Niepełnosprawność jest cechą wymagającą uwzględnienia w systemie kształcenia i wychowania. Celem integracji osób niepełnosprawnych jest tworzenie w naturalnym środowisku społecznym warunków do ich rozwoju, nauki i spędzania czasu wolnego – przekonywała profesor Alicja Chybicka, prezes Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, kierownik Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Akademii Medycznej we Wrocławiu.

Niezwykle ważna jest też odpowiednia diagnoza i określenie przyczyny niepełnosprawności. Jak podkreślał profesor Marek Woźniewski z Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu najczęstsze przyczyny to mózgowe porażenie dziecięce, dystrofie mięśniowe, rozszczepy kręgosłupa, opóźnienie rozwoju umysłowego, a także wady słuchu, wzroku i wrodzone wady kończyn i układu krążenia. – Wspomaganie i pomoce techniczne niepełnosprawnych dzieci nie może ograniczać się wyłącznie do sfery rehabilitacji i powinno umożliwiać dziecku w miarę szczęśliwe dzieciństwo – wyjaśniał dziekan Wydziału Fizjoterapii wrocławskiej AWF. Powinny być to urządzenia umożliwiające zabawę i uprawianie sportu, naukę, jak również możliwie szeroki udział w życiu i aktywności grup rówieśniczych.

Umożliwiając codzienne funkcjonowanie niepełnosprawnym dzieciom należy zwrócić uwagę na przyjazną przestrzeń szkolną i przedszkolną. Ponadto istotnym jest by w projektowaniu obiektów użyteczności publicznej brali udział przyszli użytkownicy. – Jak np. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym na Maślicach we Wrocławiu. W tym obiekcie staraliśmy się zastosować wiele udogodnień dla dzieci – tłumaczyli doktor Anna Bać i doktor Krzysztof Cebrat z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej.

**tekst pochodzi ze strony Bartka “Skrzyni” Skrzyńskiego” /www.skrzynski.info.pl/**